miercuri, 11 decembrie 2019
sâmbătă, 7 decembrie 2019
sâmbătă, 23 noiembrie 2019
Sponsorizare 2019
În luna decembrie există posibilitatea redirecționării de către firme a unor sume datorate statului către o asociatie sau fundatie, prin contract de sponsorizare al unui proiect editorial sau cultural non-profit.
• valoarea calculata prin aplicarea a 0,75 % la cifra de afaceri – limita a fost majorata de la 0,5% la 0,75% prin Legea nr. 156/2019 incepand cu 29.07.2019.
• valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat
Asociația Istoria Artei este inscrisa in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale. Proiectele noastre viitoare presupun finalizarea a doua monografii tiparite, de 96 pagini, format A5, color, 100-200 exemplare, valoare aproximativa 2500 Euro/proiect.
• valoarea calculata prin aplicarea a 0,75 % la cifra de afaceri – limita a fost majorata de la 0,5% la 0,75% prin Legea nr. 156/2019 incepand cu 29.07.2019.
• valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat
Asociația Istoria Artei este inscrisa in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale. Proiectele noastre viitoare presupun finalizarea a doua monografii tiparite, de 96 pagini, format A5, color, 100-200 exemplare, valoare aproximativa 2500 Euro/proiect.
Monografiile din colectia "Arhitecti de neuitat" vor fi dedicate arhitectului olandez Jacob Josef Schieffelleers si arhitectului elvetian John Elisee Berthet si pot fi lansate in primavara anului 2020, după asigurarea intregii sume. Sponsorizarile pot fi defalcate in sume mai mici, de 1000-3000 lei, dar proiectul va fi finalizat numai dupa strangerea intregii sume necesare machetei grafice si tiparului.
Contractul de sponsorizare 2019 se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor. Vom acorda spatiu publicitar in editia tiparita, in comunicatele de presa, interviuri si in orice ocazie in care vom comunica oficial cu ocazia promovarii proiectului.
Contractul de sponsorizare 2019 se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor. Vom acorda spatiu publicitar in editia tiparita, in comunicatele de presa, interviuri si in orice ocazie in care vom comunica oficial cu ocazia promovarii proiectului.
Vizita vila Mathilda, 23 noiembrie
În 2016, cu prilejul Centenarului morții pictorului Stefan Luchian (1868-1916), am avut ocazia să documentez proprietățile familiei sale și să aflu pentru prima dată despre lucrările de pictură interioară realizate de el în București. Pentru mai multe detalii, puteți citi aici
În data de 23.11.2019, de la ora 12:00, Asociația Istoria Artei, cu sprijinul Universității Spiru Haret, a organizat un tur ghidat la vila Mathildei Luchian Rădoi(u), clădită în 1896-1897, după planurile arh. N. C. Michăescu (1863-1934) și decorată de arh. A. Clavel (1875-1916) împreună cu pictorul Ștefan Luchian. Monument istoric reprezentativ pentru stilul eclectic de la sfârșitul secolului al XIX-lea, păstrează elemente decorative originare sau restaurate în 1983. Proprietatea a fost închiriată până la Primul Război Mondial, pentru ca din 1920 să intre în posesia generalului Arthur Văitoianu (1864-1956).
Începând din anul 2006, Vila Matilda este în proprietatea Fundației România de Mâine – Universitatea Spiru Haret, care a pus-o la dispoziția studenților facultăților de profil, a Institutului Central de Cercetare Științifică și a postului de televiziune TVH pentru organizarea de evenimente culturale, artistice, spectacole, precum și pentru realizarea de emisiuni de folclor și muzică clasică.
În vederea creșterii numărului de participanți la aceste activități, Fundația România de Mâine a depus, în luna noiembrie 2019, o cerere de finanțare în cadrul Apelului de proiecte pentru restaurarea și revitalizarea monumentelor istorice, finanțat prin Granturile SEE 2014-202, pentru restaurarea monumentului Vila Matilda, în care ar putea fi organizate activități ale Centrului Artistic și Cultural Pictor Ștefan Luchian, entitate care face va face parte din structura Fundației.
Adresăm mulțumirile noastre domnului conf. univ. dr. Aurelian A. Bondrea, președintele Fundației România de Mâine, pentru permisiunea acordată pentru realizarea vizitei la Vila Matilda.
Fotografii: Alina Havreliuc, istoric
marți, 12 noiembrie 2019
Vizita Casa Monteoru, 12 noiembrie, ora 18:30
Prin bunavointa doamnei Ioana Angelescu, proprietara Casei Monteoru de pe Calea Victoriei, am avut ocazia sa organizam aseara o vizita impreuna cu un grup de 25 de sustinatori si donatori ai Asociatiei si Editurii Istoria Artei.
Casa Monteoru reintra de luni intr-un proces de restaurare si speram sa aflam numai vesti bune despre renasterea acestui monument istoric de clasa A, la care si-au adus contributia arh. Ion Mincu si ing. Nicolae Cuțarida in 1887-1889, 1903
Puteti urmari activitatea si parcurge informatii si pe pagina Fundației Grigore Monteoru
Foto: Alina Havreliuc, 12.11.2019
vineri, 8 noiembrie 2019
Prezentarea albumului "Detaliul Neoromânesc", 20.11
Vă invităm la evenimentul de prezentare al albumului "Detaliul Neoromânesc" (Editura Intaglio) din data de 20 noiembrie, de la ora 19:00, la Muzeul Micul Paris, str. Lipscani nr. 41. Atunci veți putea face cunoștință cu autorii și ilustratorii titlului și veți putea comanda în avans albumul și celelalte produse din seria "Detaliul Neoromânesc".
Sursa: Editura Intaglio
Pentru acest album am selectat numai detalii ornamentale din decorația exterioară a arhitecturii bucureștene pentru a aduce în atenția publicului larg, dar și a specialiștilor, frumusețea și valoarea aproape pierdută a unui oraș. Considerăm că această carte este necesară deoarece nu mai există un astfel de catalog de ornamentică Neoromânească bucureșteană și va putea deveni un volum de referință și pentru studenții la Arte Plastice și Decorative, pentru studenții la Arhitectură dar și pentru locuitorii sau vizitatorii orașului.
Sursa: Editura Intaglio
Albumul va avea ilustrații pictate în acuarelă cu ornamentele unor clădiri Neoromânești regăsite prin București și câteva fațade întregi pictate. Textul va fi scris de doi istorici de artă, Bogdan Panțu și Oana Marinache. Albumul "Detaliul Neoromânesc" va fi alcătuit din 96 de pagini ilustrate, color. Va fi tipărit în două ediții: una de colecție, cu copertă cartonată și cutie, iar a doua necartonată.
Sursa: Editura Intaglio
Rezultatul așteptat al acestui proiect este de a semnala și prezenta un stil unic în lume care va completa albumele și volumele de referință disponibile publicului larg din România și turiștilor, precum și specialiștilor interesați. De asemenea, ne așteptăm ca aducerea în atenția publicului a acestui stil decorativ să aibă ca rezultat o creștere a eforturilor de conservare și renovare a patrimoniului arhitectural existent.
Detalii album:
- tiraj mic
- format 22 x 27.5 cm
- 96 pagini color
- interior - hârtie mată
- broșată (ediția necartonată) / cusută cu ață (ediția de colecție)
- forsatz - print color
- copertă - necartonată, plastifiată mat / cartonată, plastifiată mat (ediția de colecție)
- folio metalizat pe coperta cartonată
- cutie cu timbru sec (pentru coperta cartonată - ediția de colecție)
Asociația Istoria Artei este parteneră a proiectului inițiat de Editura Intaglio
Mai multe detalii despre strângerea de fonduri: https://www.edituraintaglio.com/crowdfunding
Le puteți comanda și online de pe campania noastră de crowdfunding https://www.startarium.ro/crowdfunding/detaliulneoromanesc
Link-ul către evenimentul din 20 noiembrie:
https://www.facebook.com/events/406178940319122/
Mai multe despre Muzeul Micul Paris:
https://www.facebook.com/muzeulmiculparis/
vineri, 1 noiembrie 2019
Parcelări publice și private (1890-1940)
Inițiată de Asociația Istoria Artei în primăvara acestui an, cercetarea de arhivă și de teren și-a propus să ne ofere o imagine mai detaliată asupra modului în care se dezvoltă nordul orașului în perioada 1890-1940, prin intermediul unor parcelatori privați (boieri, bancheri, industriași, arhitecți și antreprenori), al unor societăți de asigurare, de construcții, bănci și al autorităților comunale.
În primele luni am organizat o serie de ateliere de istorie urbană, tururi ghidate, prezentări și excursii în București, Sinaia, Constanța, Mamaia și Eforie Nord și am realizat materialele informative tipărite (tiraj 1575 exemplare, designer grafic Cristian Gache și arh. Ioana Simion). Cea mai mare categorie de beneficiari direcți a fost formată din elevi și liceeni bucureșteni, istoricul Alina Havreliuc interacționând cu aproximativ 720 de participanți la atelierele și traseele urbane.
Tururile ghidate, susținute de arhitect Raluca Zaharia, istoric dr. Andrei Răzvan Voinea și istoric de artă dr. Oana Marinache, au fost organizate în ultimul sfârșit de săptămână al lunilor mai-septembrie, conducându-i pe cei peste 200 de participanți în parcelările "Soc. Comunale de Locuințe Eftine", "Mornand & asociații", "Eforiei Spitalelor Civile", "Moțoi", "Carol Benisch", "Louis Pierre Blanc", "George Duca", "Constantin Spandonide", familiilor Paraschivescu, Dinulescu, Buescu, "Bonaparte/Regele Ferdinand I", "Soc. Clădirea românească ", "Moara București", comunale ale Împroprietăriților de război, "Uzinelor si Domeniilor Reșița", "Soc. Edilitatea" ,"Casa de credit a Ministerului de Finanțe", "Câmpu' Porumbaru" și "Banca Marmorosch Blank".
Cu ajutorul partenerilor și susținătorilor proiectului nostru, am organizat mai multe conferințe și prezentări publice ale rezultatelor cercetărilor întreprinse și publicațiilor informative realizate în cadrul proiectului. Astfel am putut să analizăm unele studii de caz, ale parcelărilor Soc. Comunale de Locuințe Eftine, Moser, Boehacker & Schindl, Boerescu, Benisch, dar și să conturăm tendințele generale ale evoluției arhitecturale și urbanistice din nordul capitalei în perioada 1890-1940. La aceste evenimente organizate în lunile iunie, septembrie și octombrie au participat peste 150 de specialiști, dar și proprietari sau reprezentanți ai presei.
În primele luni am organizat o serie de ateliere de istorie urbană, tururi ghidate, prezentări și excursii în București, Sinaia, Constanța, Mamaia și Eforie Nord și am realizat materialele informative tipărite (tiraj 1575 exemplare, designer grafic Cristian Gache și arh. Ioana Simion). Cea mai mare categorie de beneficiari direcți a fost formată din elevi și liceeni bucureșteni, istoricul Alina Havreliuc interacționând cu aproximativ 720 de participanți la atelierele și traseele urbane.
Tururile ghidate, susținute de arhitect Raluca Zaharia, istoric dr. Andrei Răzvan Voinea și istoric de artă dr. Oana Marinache, au fost organizate în ultimul sfârșit de săptămână al lunilor mai-septembrie, conducându-i pe cei peste 200 de participanți în parcelările "Soc. Comunale de Locuințe Eftine", "Mornand & asociații", "Eforiei Spitalelor Civile", "Moțoi", "Carol Benisch", "Louis Pierre Blanc", "George Duca", "Constantin Spandonide", familiilor Paraschivescu, Dinulescu, Buescu, "Bonaparte/Regele Ferdinand I", "Soc. Clădirea românească ", "Moara București", comunale ale Împroprietăriților de război, "Uzinelor si Domeniilor Reșița", "Soc. Edilitatea" ,"Casa de credit a Ministerului de Finanțe", "Câmpu' Porumbaru" și "Banca Marmorosch Blank".
Cu ajutorul partenerilor și susținătorilor proiectului nostru, am organizat mai multe conferințe și prezentări publice ale rezultatelor cercetărilor întreprinse și publicațiilor informative realizate în cadrul proiectului. Astfel am putut să analizăm unele studii de caz, ale parcelărilor Soc. Comunale de Locuințe Eftine, Moser, Boehacker & Schindl, Boerescu, Benisch, dar și să conturăm tendințele generale ale evoluției arhitecturale și urbanistice din nordul capitalei în perioada 1890-1940. La aceste evenimente organizate în lunile iunie, septembrie și octombrie au participat peste 150 de specialiști, dar și proprietari sau reprezentanți ai presei.
Parteneri: Arhivele Naționale ale României, Uniunea Arhitecților din România, Muzeul Municipiului București, Filiala Teritorială București a Ordinului Arhitecților din România, Casa de cultură "Friedrich Schiller", Seneca AntiCafe, Elite Art Gallery, școli și licee bucureștene
Adresăm mulțumiri speciale Artmark Historical Estate pentru promovarea publicațiilor de istoria arhitecturii și găzduirea unei prezentări în luna septembrie.
Proiectul cultural "Parcelari publice și private (1890-1940)" a beneficiat de o finanțare din partea Ordinului Arhitecților din România, din Taxa Timbrul Arhitecturii 2019
Adresăm mulțumiri speciale Artmark Historical Estate pentru promovarea publicațiilor de istoria arhitecturii și găzduirea unei prezentări în luna septembrie.
Proiectul cultural "Parcelari publice și private (1890-1940)" a beneficiat de o finanțare din partea Ordinului Arhitecților din România, din Taxa Timbrul Arhitecturii 2019
luni, 21 octombrie 2019
Bellu: pictori, sculptori, arhitecți, 16 noiembrie
Sâmbătă, 16 noiembrie, ora 15:00
Bellu: pictori, sculptori, arhitecți
Punct de întâlnire: poarta principală din Calea Șerban Vodă nr. 249
Organizat pentru prima dată în august 2019, reluam acest tur, la cererea dvs. Tema este cea a marilor personalitati artisitice (pictori, sculptori, arhitecti) care odihnesc la Bellu sau care au creat lucrari de arta funerara deosebite.
Pentru inscrieri: tururighidate@gmail.com pana în vinerea precedentă turului dorit, vi se vor comunica datele pentru transfer bancar, confirmari doar pe baza de achitare in avans
Participare: 20 lei/persoană
Tururile sunt organizate de istoric de artă dr. Oana Marinache
In caz de temperaturi foarte reci sau precipitatii, vom reprograma, de aceea este foarte important sa putem comunica cu dvs. pe e-mail!
Bellu: pictori, sculptori, arhitecți
Punct de întâlnire: poarta principală din Calea Șerban Vodă nr. 249
Organizat pentru prima dată în august 2019, reluam acest tur, la cererea dvs. Tema este cea a marilor personalitati artisitice (pictori, sculptori, arhitecti) care odihnesc la Bellu sau care au creat lucrari de arta funerara deosebite.
Pentru inscrieri: tururighidate@gmail.com pana în vinerea precedentă turului dorit, vi se vor comunica datele pentru transfer bancar, confirmari doar pe baza de achitare in avans
Participare: 20 lei/persoană
Tururile sunt organizate de istoric de artă dr. Oana Marinache
In caz de temperaturi foarte reci sau precipitatii, vom reprograma, de aceea este foarte important sa putem comunica cu dvs. pe e-mail!
Foto: Cristian Gache, 2018
joi, 10 octombrie 2019
Vizita vilei Atanasovici, 2 noiembrie
Plimbare pe Strada Batiștea și vizită imobil istoric
Sâmbătă, 2 noiembrie, ora 16:00
Prin bunăvoința echipei Artmark Historical Estate, un grup de 25 de participanți fideli ai Asociației Istoria Artei, pasionați de istoria arhitecturii bucureștene, au putut vizita proprietatea istorică a familiei Vladimir Athanasovici, aflată pe str. Batiștei nr. 39.
Se spune că numele uliței provenea de la niște băteliști, locuri bătătorite de care și de vite; acolo poposeau sau treceau negustorii de vite în drum spre scaunele de măcelari. Uneori apăreau și băltoace provocate de Bucureștioara, care pornea din maidanul Icoanei, trecea pe lângă Biserica Batiștea spre Târgul Cucului și Colțea pentru a curge mai departe spre Dâmbovița.
Edificiul religios actual datează din 1764, fiind rectitorit de vătaful de măcelari Manciul și de soția sa, Ilinca; de la acești ctitori zona va fi cunoscută și sub numele de Mahalaua Mănciuleștilor.
Întreaga zonă este astăzi ansamblu de arhitectură B-II-a-B-18093, prezentând exemple elegante de reședințe de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Istoria proprietății de la actualul nr. 39 coboară până la 1868, când se afla în posesia unei doamne Anastasia Sachelarie care vinde casele vechi lui Gh. D. Eliad. În 1873 acestea sunt adjudecate de către Sița Cămărășescu, care solicită în anul următor arh. G. Bonomelli un proiect de reparații. Doamna Cămărășescu redactează în 1875 un testament în favoarea fratelui ei, Nicolae Cămărășescu, care va stâpâni proprietatea până în 1893; atunci are loc vânzarea ei către ing. Constantin Stoenescu, vecinul din partea stângă. Nu cunoaștem motivele pentru care familia Stoenescu nu păstrează terenul pentru extinderea propriilor case de la nr. 35-37, alegând să vândă în 1897 proprietatea de la nr. 39 avocatului și senatorului V. Athanasovici (1864-1928).
Reședința Athanasovici este tipică pentru un hôtel particulier de la cumpăna secolelor XIX-XX, fiind realizată în stil eclectic cu elemente clasicizante; planurile de arhitectură depuse spre autorizare în 1900 nu sunt semnate, fiind menționat antreprenorul Julius Hraby, dar numele arhitectului Dimitrie Maimarolu este legat de realizarea acestui monument de arhitectură de clasă B. Cert este că acesta realiza în 1905 intervenții la tâmplăria casei principale. Casa principală păstrează elemente decorative elegante, plafoane casetate în saloanele de la parter, vitralii și stucaturi precum și o scara monumentală.
În 1928 proprietarul inițial încetează din viață; moștenitorii săi sunt: Constantin, Florica căs. Teodor Jenibace și Elena căs. Nicolae Turburi. Arhivele indică faptul că proprietatea a fost expropriată de către autoritățile comunale în 1939, luându-se chiar în calcul demolarea construcțiilor în 1945, în vederea sistematizării intersecției cu strada Vasile Lascăr. În 1946 Mitropolitul Lt. al Blajului, Valeriu Traian, rezindent la nr. 39, era de acord cu dărâmarea unei părți din clădirea principală. Schimbarea de regim duce însă la anularea planurilor de demolare.
După 2000 aici își desfășoară activitatea Centrul Cultural al Republicii Ungare, proprietatea fiind recuperată apoi de către moștenitorii familiei Athanasovici, care ne-au împărtășit din experiențele personale din tot acest timp. Mai multe detalii despre proprietatea scoasă la vânzare, puteți găsi pe https://www.artmarkhistoricalestate.ro/property/Casa-Athanasovici
Foto: Ion Marinache
Foto: Aleksandra Zaiț (Artmark Historical Estate)
Turul ghidat a continuat cu reconstituirea istoriei proprietăților de la numerele impare, pe baza cercetărilor de arhivă întreprinse de istoric de artă dr. Oana Marinache.
Foto: Alina Havreliuc
luni, 7 octombrie 2019
Istoria casei Storck în parcelarea Benisch, 30 octombrie
Avem plăcerea să vă invităm miercuri, 30 octombrie 2019, în intervalul orar 18.30-19.30, la o prezentare pe tema:
susținută de istoric de artă dr. Oana Marinache
Muzeul de Artă Frederic Storck și Cecilia Cuțescu-Storck din Strada Vasile Alecsandri nr. 16
Design: arh. Ioana Simion
La sfârșitul anului 2015 Editura Istoria Artei publica în colecţia „Arhitecţi de neuitat” cel de-al treilea volum monografic, dedicat lui Karl Böhnisch/Carol Benisch (1822-1896), beneficiind de o finanțare din Timbrul Arhitecturii al Ordinului Arhitecților din România, precum și din partea Ambasadei Cehiei şi a Forumului Cultural Austriac.
Născut în Imperiul Austriac, într-o zonă care astăzi aparţine Republicii Cehe, Carol Benisch studiază arhitectura și la vârsta de 25 de ani are loc angajarea lui în serviciul public al Ţării Româneşti, ca arhitecton mănăstiresc, sub conducerea elvețianului Johann Schlatter (1805-1864).
Benisch a reparat nenumărate edificii religioase într-o etapă care marchează deschiderea marilor şantiere la Bistriţa, Tismana, Arnota, Mărcuţa, Sărindar, Văcăreşti, Sf. Ioan, Stavropoleos, Sf. Dumitru, Sf. Sava, Radu Vodă. De asemenea, contribuit şi la Așezămintele Brâncovenești prin ridicarea noului Spital, Azil și a Bisericii Domniţa Bălaşa, proiectând sau coordonând șantierele și la Azilul Doamna Elena, Catedrala catolică Sf. Iosif, a Arhiepiscopiei Tomisului – Biserica Af. Petru şi Pavel din Constanţa.
Una dintre suprizele cercetării de arhivă a fost că Benisch a fost angajat ani de-a rândul al Teatrului Naţional, după inaugurarea edificiului proiectat de arh. vienez Anton Hefft, fiind responsabil cu întreţinerea şi modernizarea acestuia (1858 - 1869). ncepând cu anii’ 60 ai secolului al XIX-lea, începem să identificăm şi lucrări rezidenţiale pentru comanditari privaţi bucureşteni (Dobrovolschi, Marghiloman, Petrovici Armis, Plagino, Hagaduri, Popovici), dar şi implicarea sa în diferite lucrări de reparaţii ale instituţiilor statului (case care vor fi preluate de instituţiile publice, reşedinţe domneşti, Adunarea Obştească).
Unul dintre cele mai interesante proiecte personale a vizat cumpărarea de terenuri în apropierea barierei Mogoșoaiei și parcelarea unui vast teren cuprins între străzile actuale Povernei - Grigore Alexandrescu - C. Coandă, prefigurând astfel dezvoltarea rezidențială a viitorului Bulevard al Colței. Lui îi datorăm apariția unei noi străzi 91895), cea care poartă astăzi numele poetului Vasile Alecsandri.
Unul dintre terenurile rămase nevândute și care va fi vândut de fiica sa, Emma Benisch Patzelt este și cel pe care se vor ridica casele de la nr. 16 și 18. Friedrich Stephan„Fritz” Storck şi Cecilia Brăneanu Cuţescu se căsătoresc în 12 martie 1909 şi achiziţionează în perioada martie-iunie o parte din fostul teren Benisch-Patzelt, cealaltă fiind deja în posesia vecinului Eugeniu Buchman, care şi solicitase autorizaţie de construcţie în 10 martie.
Deducem din mărturisirile Ceciliei ca banii au fost din dota ei şi alegerea terenului a aparţinut familiei ei, cu precădere tatălui. În 1910 se va construi atelierul, după planurile arh. Johann Storck, iar în 1912 se ridică casa, după planurile arh. Alexandre Clavel. Familia Storck se va muta spre sfârșitul anului 1913. Lucrările interioare vor continua şi la începutul anului 1914, iar în vara lui 1915 se va definitiva și împrejmuirea proprietății, tot prin contribuția lui J. Storck.
Mai multe despre istoria parcelării Benisch, a noilor proprietari care ridică case în vecinătate, despre evoluția proprietății artiștilor Storck și modul acestora de viață, vor fi relatate în cadrul prezentării de miercuri, 30 octombrie, de la ora 18:30 la 19:30.
Foto: Alina Havreliuc (color) si Cristian Gache (alb-negru)
vineri, 4 octombrie 2019
Arhitectura si viata privata: locuitori vechi si noi in cartierele Primaverii si Dorobanti
Arhitectura si viata privata: locuitori vechi si noi in cartierele Primaverii si Dorobanti
23 octombrie - 17 noiembrie 2019
Proiectul „Cartierele Primaverii si Dorobanti: tipologii urbane, locuitori vechi si noi”, produs de PostModernism Museum, propune activitati coordonate de specialisti culturali pentru doua comunitati urbane invecinate din Bucuresti, una recenta, de acum 70 de ani (Primaverii) si una intemeiata acum 150 de ani (Dorobanti).
Proiectul se compune din expozitie, macheta releveu si proiectie interactiva suprapusa acesteia, harta online cu detalii a peste 130 de case si 8 tururi ghidate specializate, conduse de istorici de arta.
Cercetatorii proiectului au investigat diferite tipuri de arhive, ale Primariei Bucurestiului, Arhivele Nationale si arhivele Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii – CNSAS.
● Expozitie la Muzeul National al Hartilor si Cartii Vechi /// str. Londra nr. 39, Bucuresti
23 octombrie – 17 noiembrie 2019, miercuri-duminica
● Vernisaj-ghidaj: 27 octombrie 2019, ora 11.00
● Tururi ghidate in cartierele Primaverii si Dorobanti: 26, 27 octombrie, 2 ,3, 9, 10, 16, 17 noiembrie 2019
Proiect de interventie culturala in cartierele Primaverii si Dorobanti, produs de platforma muzeala privata PostModernism Museum, acesta implica o cercetare interdisciplinara, cu studii in domeniile istoriei, arhitecturii, artei, sociologiei si antropologiei. Hartile cartierelor sunt citite atat din punctul de vedere al beneficiarilor locuintelor cat şi a arhitectilor care le-au realizat. Intre acesti arhitecti amintim nume importante precum: Marcel Iancu, Octav Doicescu, Cezar Lazarescu, Horia Creanga, Grigore Cerchez, Aron Solari Grimberg, Serban Manolescu, Nicolae Vladescu, Robert Woll, Camil Roguski, Nicolae Anastase Mircea, Corneliu Radulescu.
Proiectul „Cartierele Primaverii si Dorobanti: tipologii urbane, locuitori vechi si noi” consta in realizarea unei expozitii la Muzeul National al Hartilor si Cartii Vechi si alcatuirea unui releveu 3D al celor doua cartiere, cu proiectii interactive video-mapping pe acesta, deschise spre vizitare in intervalul 23 octombrie - 17 noiembrie 2019.
De-a lungul proiectului se realizeaza si o harta interactiva in online cu localizarea cladirilor si a istoriilor acestora, la demararea expozitiei fiind active 75 de imobile. Cercetatorii lucreaza la documentarea si prezentarea a inca 50 de locuinte, ce se vor adauga treptat acestei harti.
Lista cercetarii actuale identifica cele mai importante cladiri atat din punctul de vedere al demnitarilor care le-au locuit, dar si a evenimentelor istorice si faptelor domestice ale vietilor private cunoscute din marturiile acestora sau ale apropiatilor.
Cele opt tururi ghidate, cu oprire in locatii cu semnificatie si povesti relevante, coordonate de istoricii Oana Marinache si Cosmin Nasui, au urmatoarele teme: Locuintele esalonului intai al partidului comunist si ale familiilor acestora, Calatorie pe strada Londra, Elita artistilor din Pangratti, Aleea Alexandru: de la proprietari ante-/interbelici la nomenclatura comunista, De la Parcelarea Marmorosch Blank la Cartierul Primaverii, Scriitorii din vecinatatea partidului, Vecinatati: ideologi, istorici de arta, esteticieni, colectionari de arta, Soseaua Kiseleff in epoca comunista.
Acestea se desfasoara in intervalul 23 octombrie - 17 noiembrie 2019, sambata si duminica de la ora 11.00.
Beneficiarii sunt deopotriva locuitorii prezenti ai acestor cartiere care isi vor descoperi sau cunoaste mai bine, din punct de vedere istoric si cultural, vecinatatile si turistii curiosi provenind din alte zone ale Bucurestiului sau din tara.
Proiectul „Cartierele Primaverii si Dorobanti: tipologii urbane, locuitori vechi si noi” face parte din DARE, un program initiat in 2015 de PostModernism Museum: „Documenting, Archiving, Revaluing and Exhibiting the art produced in Romania in 1944-1989”. Programul consista intr-o serie de cercetari pluridisciplinare care analizeaza relatia artistilor romani cu ideologii politice si climate sociale diferite, in perioada postbelica si comunista 1944-1989. Programul include o serie de expozitii cercetare, dezbateri, conferinte si publicatii care incearca sa reevalueze social si cultural fenomenul comunismului, cu ocazia aniversarii, in 2019, a 30 de ani de la Revolutia Romana din 1989. Conceptul inovator lansat de DARE este rezultatul unei viziuni pluridisciplinare istorice, antropologice, artistice si sociologice. Cercetarea expozitionala prezinta surse documentare materiale de arhiva, memorabilia, filme, publicatii, interviuri audio-video, in scopul de a deschide serios si in sens larg discutii si subiecte inca sensibile si tensionate din punct de vedere istoric, prin utilizarea expunerii, dezbaterii si publicatiilor ca mijloace de exprimare. Fara sa se subscrie la vreo teza sau interpretare, mecanismul expozitiei-cercetare prezinta propriile sale instrumente ca probe deschise, intr-o relatie nepartizana cu elemente diferite, polarizat nefaste, politice sau ideologice.
Eveniment Facebook expozitie: https://www.facebook.com/events/2431945900215351/
Eveniment Facebook tururi ghidate: https://www.facebook.com/events/712084855940812/
Inscrieri tururi ghidate: https://www.postmodernism.ro/inscriere-tururi-ghidate/
Detalii despre proiect (foto, video, text):
https://www.postmodernism.ro/arhitectura-si-viata-privata-nomenclatura-comunista-din-cartierele-primaverii-si-dorobanti/
///
Parteneri: Muzeul National al Hartilor si Cartii Vechi, Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii – CNSAS, Uniunea Arhitectilor din Romania, Universitatea de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu”, Asociatia Istoria Artei, Rizi Design
Istorici si sociologi: Cristina Anisescu, Oana Marinache, Cosmin Nasui, Cristian Vasile
Arhitect coordonator macheta: Mihnea Simiras-Babic
Studenti de la Universitatea de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu” implicati in vectorizare planuri si macheta: Andreea Manea, Teodora Popescu, Alexandru Puscas
Arhitect proiectie interactiva: Alina Rizescu
Multumiri: Ileana Tureanu, Uniunea Arhitectilor din Romania, arhiva Andrei Doicescu, Romeo Belea
Proiect cultural co-finantat de Administratia Fondului Cultural National
Proiectul nu reprezinta in mod necesar pozitia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.