Asociaţia Istoria Artei, cu susţinerea partenerilor şi a donatorilor, a organizat în luna iunie mai multe evenimente dedicate cinstirii memoriei uneia dintre cele mai mari personalităţi ale arhitecturii româneşti, Paul Smărăndescu (1881-1945).
Astăzi, cu ocazia sărbătorii Sf. Apostoli Petru şi Pavel, ne aducem aminte şi de sărbătoritul Paul Smărăndescu, născut pe 26 iunie 1881. În cursul lunii iunie, Asociaţia Istoria Artei a organizat o serie de evenimente care au avut menirea de a îi face cunoscută şi mai bine activitatea şi personalitatea.
Joi, 9 iunie, a avut loc la Casa de Cultură „Friedrich Schiller” prezentarea „Arhiva de arhitectură: Paul Smărăndescu 140”, susţinută de dr. Oana Marinache, istoric de artă, cercetător şi preşedinta Asociaţiei Istoria Artei.
Sâmbătă, 11 iunie, ne-am plimbat pe strada Romulus, după mai bine de 2 ani de cercetări în arhive în căutarea istoriei proprietăţilor, arhitecţilor, constructorilor. A fost primul eveniment de anul acesta dedicat acestei străzi extrem de lungi şi plină de poveşti, punînd în valoare construcţiile de pe latura cu numerele impare. În toamnă vom continua seria tururilor ghidate, completând plimbarea şi poveştile proprietăţile de la numerele pare, iar colecţia publicaţiilor ArhiTur se va îmbogăţi cu un nou număr tipărit. Pe strada Romulus se află şi fosta proprietate a bancherului Panait Ionescu, proiectată de arhitectul Paul Smărăndescu în 1911-1912 şi restaurată exemplar de arhitectul Şerban Sturdza în anii 2000.
Marţi, 14 iunie, a avut loc evenimentul de lansare al albumului apărut la Editura Istoria Artei în 2021: Arhiva de arhitectură Paul Smărăndescu 140. Gazda noastră a fost spaţiul Refugiu Urban de la parterul Palatului Universul, proiectat de Smărăndescu în perioada 1926-1928. Evenimentul public a fost urmat de o prezentare privată, organizată a doua zi, într-una dintre reşedinţele antebelice din portofoliul lui Smărăndescu.
Joi, 16 iunie, tot la Casa de Cultură „Friedrich Schiller” am aflat mai multe despre ”Activitatea unui arhitect necunoscut, Franz Emil Appel”. Născut în 18/30 iunie 1878, într-o familie germană stabilită la Bucureşti, a desfăşurat o bogată activitate profesională de proiectare şi antreprenoriat. Începând cu 1912 a fost angajat de Mihail Hartel în Firma Hartel & co., prilej cu care a realizat mai multe lucrări proiectate de arhitectul Paul Smărădescu, printre care şi reşedinţa sa bucureşteană, care s-a aflat pe strada Luterană.
Arhiva de fotografie a lui Paul Smărăndescu Noul album dedicat arhivei arhitectului Paul Smărăndescu a apărut cu ocazia împlinirii a 140 de ani de la naşterea sa şi este al şaptelea din colecţia ”Arhiva de arhitectură” a Editurii Istoria Artei. El se înscrie şi într-o serie de publicaţii dedicate activităţii sale, după ce în 2020 au apărut un număr special al publicaţiei culturale ArhiTur nr. 1/2020 (studiu genealogic, casele familiei, clădirile publice şi private bucureştene prezentate în ordine cronologică) şi Arhiva de arhitectură: Paul Smărăndescu 75 (o selecţie a unor fotografii, planuri, schiţe, desene, scrisori, acte personale inedite). Cu prilejul unei vizite la Biblioteca Universităţii de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu", organizată alături de membrii Asociaţiei noastre, pentru a marca Ziua Culturii Naţionale (15 ianuarie 2021), am avut şansa de a descoperi o parte dintre albumele şi publicaţiile de specialitate donate de Smărăndescu, care a fost profesor (1920-1942) şi decan (1938-1940) al acestei instituţii. Biblioteca numără astăzi în colecţia sa 141 de titluri care i-au aparţinut lui Smărăndescu, de la articole, broşuri, reviste ilustrate, monografii, tratate româneşti şi străine (a se vedea Buletinul Informativ al Bibliotecii, nr. 15/2018).
Trei albume ne-au atras atenţia în mod deosebit, cele cu fotografii, unele realizate pe parcursul unor excursii întreprinse chiar de Smărăndescu în perioada interbelică. Primele două conţin câte 50 de planşe fiecare, cel de-al treilea 51 de planşe pe care arhitectul a lipit una sau mai multe fotografii. Albumul IV 499 (fost 193-4 în colecţia Smărăndescu) are datarea 1924-1925-1926 şi conţine documente fotografice referitoare la Căldăruşani, Hurezi, Pietroşiţa, Topolniţa, Sofia Floreasca, Colţea, Sf. Gheorghe vechi, Văcăreşti, Căluiu, Preajba, Ogretin, Vărbila, Pasărea, Cornetu, Bran, Sălişte, Sighişoara, Deva, Maramureş precum şi o serie de reproduceri de biserici armeneşti. Un singur colaj cu desene proprii, ale unor sobe tradiţionale, împodobeşte coperta trei a acestui album.
Albumul IV 500 a fost început în 16 august 1929 şi se referă la Mitropolia Bucureşti, Colţea, Stavropoleos, Biserica cu sfinţi, Cotroceni, Antim, Văcăreşti, Săftica, Fundeni, Ploieşti, Tîrgovişte, Mănăstirea Dealu, Doiceşti, Flămânda, Curtea de Argeş, Cozia, Rîmnicu Vâlcea, Buzău, cu câteva exemple de case orientale şi case vechi bucureştene.
Albumul IV 501 (fost 193-5 în colecţia Smărăndescu) grupează monumente moldoveneşti precum Sfinţii Trei Ierarhi din Iaşi, Popăuţi, Hîrlău, Galata, Cetăţuia, Neamţ, Suceava, Dragomirna, Zamca, alături de câteva din Bucureşti (Colţea şi Bucur) şi Râmnicu Sărat. Aici şi-au găsit locul şi exemple de stîlpi cu capiteluri (arhitectură vernaculară) şi iconostase şi piese de mobilier bisericesc, elemente de decoraţie studiate de Smărăndescu.
Bănuim intenţia sa, declarată prin eticheta de pe cotor (documente stil românesc) de a realiza un atlas vizual prin reunirea mărturiilor vizuale ale celor mai importante monumente istorice medievale din Ţara Românească, Moldova şi Transilvania abia integrată Regatului României. Este de presupus că unele fotografii au provenit din arhiva Comisiunii Monumentelor Istorice, fiind realizate pentru documentările şi publicaţiile istoricilor şi arhitecţilor ei. Pe toate Smărăndescu le prezintă pe planşe sub forma unor colaje, făcând chiar însemnări asupra locului şi datei vizitei sale sau indicând sursa gravurii.
Dincolo de faptul că ne permite să înţelegem mai bine preocupările arhitectului creator al stilului neoromânesc şi să îi cunoaştem sursele de inspiraţie, am considerat că este important să facem public acest atlas vizual, util şi plăcut atât pentru iubitorii fotografiei vechi cât şi pentru admiratorii patrimoniului istoric. Cum aceste arhive fotografice sunt rare pentru istoria arhitecturii româneşti, imortalizând obiectivele înaintea unor restaurări sau prefaceri majore, ele au şi un rol documentar şi suntem recunoscători celor care au avut grijă să le realizeze şi păstreze pentru posteritate.
Adresăm mulţumiri doamnei fil. drd. bibl. Cosmina Grafu (director Departamentul Informare-Documentare) şi specialiştilor Bibliotecii Universităţii de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu" pentru permisiunea de a cerceta şi reproduce albumele donate de arh. Paul Smărăndescu.
Cu recunoştinţă doamnei Adela Vîrgolici pentru susţinerea acordată proiectelor de restaurare-conservare şi istoria arhitecturii, care cinstesc memoria arhitectului Paul Smărăndescu.
Date tehnice: Texte de istoric de artă dr. Oana Marinache şi arh. Şerban Sturdza Format A4, interior fotografii alb-negru, 96 pagini Design grafic: Cristian Oprea
Albumul este disponibil în Librăria Mihai Eminescu și pe Patrimonescu.