„Santierele artei”, proiect de cercetare si prezentare a proiectelor de factura arhitecturala si
artistica monumentala din Romania
noiembrie 2022
Proiectul „Magistralele socialismului”; „Santierele artei” - azi, implementat de Asociatia Maia, propune cercetarea, documentarea, arhivarea si prezentarea sub forma unei platforme online a proiectelor de factura arhitecturala si artistica monumentala realizate sau proiectate si nerealizate ori disparute, fie ele in genurile pictura, sculptura, arte decorative, parte a patrimoniului construit si a istoriei artelor din Romania, in arcul de timp 1954-1989.
In cadrul proiectului au fost generate interviuri video documentare cu arhitectii si cercetatorii Dorin Stefan (autor „My modernism (autodenunt)”, Paideia, 2015), Alexandru Panaitescu (autor „De la Casa Scanteii la Casa Poporului. Patru decenii de arhitectura in Bucuresti 1945-1989”, Simetria, 2012), Augustin Ioan (autor „Arhitectura (supra)realismului socialist”, Paideia, 2012), Miruna Stroe (autoare „Locuirea intre proiect si decizie politica. Romania, 1954-1966”, Simetria, 2015) si Alexandru Sabau (autor „Arhitectura de hartie. Forme alternative de creatie arhitecturala in Romania anilor 1980”, Ozalid, 2022).
Proiectul are o componenta educationala pronuntata, avand ca audiente tinta adulti care au copilarit cand lucrarile au fost create, cu o viziune subiectiva asupra productiei arhitecturale si de arta monumentala realizata in comunism. De asemenea, se adreseaza cu precadere categoriei de public tanar care nu a trait in comunism si care nu relationeaza cu spatiul construit recent, in perioada comunista dintr-un punct de vedere al constientizarii sale ca avand potential de „patrimoniu al viitorului”, care trebuie adresat corespunzator prin conservare si prezervare / restaurare.
Cercetarea proiectului urmareste contextul artistic in legatura cu cateva tipuri de teme de arta monumentala si abordarile acestora prin programe de politici publice. Atentia arhitectilor si artistilor a fost atrasa prin concursuri de teme de interes ale agendei publice care sa celebreze, aniverseze, omagieze, momente istorice importante cat si personalitati ale tarii. In acelasi timp, tocmai datorita ideologizarii acestor teme, relevanta acestor monumente ramane adesea limitata si controversata istoric. In intervalul de timp cercetat asistam inclusiv la disparitia sau relocarea unor monumente de arta publica. De asemenea, studiul comparativ se refera si la analiza concursurilor si atribuirilor lucrarilor de arhitectura si arta monumentala catre arhitectii si artistii valorosi si premiati ai perioadelor istorice respective.
Configurarea lucrarilor de arta monumentale ca spatiu public, ambiental are o importanta majora asupra coordonatelor urbane, atat de locuire cat si de petrecere a timpului liber in orasele Romaniei. Patrimoniul material construit din istoria recenta trebuie valorizat ca arhive vii, mai cu seama in contextul actual al importantelor schimbari de paradigma de pe scena artistica si a pierderii memoriei institutionale istorice.
Acest patrimoniu material, parte a spatiului public, este redescoperit, analizat si prezentat documentar in cadrul proiectului „Magistralele socialismului”; „Santierele artei” - azi, in functie de contextul istoric, artistic dar si de contributia sa atat la dezvoltarea demersului artistic individual cat si la intelegerea unor posibile variante de crestere si dezvoltare sociala si culturala.
Interviuri video documentare aici
https://www.youtube.com/playlist?list=PLwqlrtThmkWTHGX7f87rR2aGmoH2HA2FD
Cercetarea aici
https://www.postmodernism.ro/magistralele-socialismului-santierele-artei-azi
Proiect derulat de Asociatia Maia in parteneriat cu PostModernism Museum
Parteneri: Modernism.ro, Muzeul Municipiului Bucuresti, Revista Zeppelin, Asociatia Istoria Artei
Proiect cultural cofinantat de Administratia Fondului Cultural National
Proiectul nu reprezinta in mod necesar pozitia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN
nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele proiectului pot fi
folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu