vineri, 13 noiembrie 2020

Vizită Palatul Speyer

Proprietatea somptuoasă din str. Batiștei nr. 24A colț cu str. E. Bacaloglu a fost proiectată în 1899 de către arhitectul Louis Pierre Blanc (1860-1903) pentru Herman Spayer/Speyer/Speier, bancher din str. Lipscani nr. 8, ginerele lui Mauriciu Blank (1848- 1929) prin căsătoria cu fiica acestuia, Margot. 

Palatul Speyer în 1911, fotografie prezentată în revista ilustrată "Figuri contimporane"

 Carte poștală din fototeca Arhivelor Naționale ale României; grajdul este o lucrare ulterioară, semnată de arh. Ion D. Berindey

Bancherul evreu Mauriciu Blank, născut în Pitești, devenise asociat din 1874 al lui Iacob Marmorosch și deținea deja o reședință somptuoasă în imediata vecinătate, pe str. T. Arghezi colț cu str. Blanduziei, proiectată în 1892 tot de arh. elvețian.

 

Biblioteca arh. Mădălin Ghigeanu

Fiica cuplului Margot Blank - Herman Spayer, singura moștenitoare de care avem cunoștință, Marie Madeleine Spayer, se naște în 10 mai 1903 și va înceta din viață în 24 septembrie 1973. În 1946 se căsătorește cu Grigore Gian(n)i, decedat în 1995 în Canada. Acesta se născuse în 24 august 1903 ca fiu al lui Gheorghe și al Elesei Gianni.


Istoria post-decembristă a acestei proprietăți este extrem de complicată, fiind sediu de asociații, firme, obiectul unor dispute aprige între instituții publice și privați. A pierdut mult din suprafața curții și chiar dependințele dinspre str. E. Bacaloglu.


Urmașii proprietarilor inițiali, fiii lui Marie Madeleine Spayer și ai lui Grigore Gianni, Grigore jr. și Emanuel Gianni, au revendicat reședința și aceasta a fost scoasă la vânzare în ultimii ani. A fost achiziționată recent de către Camera Notarilor Publici, urmând să intre într-un amplu proces de restaurare.


Anul acesta, când sărbătorim 160 de ani de la nașterea arhitectului Blanc, am avut șansa să vizităm din nou palatul Speyer, prin bunăvoința dl.arh. Mihai Eftenie.

Bibliografie: Oana Marinache, Cristian Gache, Louis Pierre Blanc, o planșetă elvețiană în slujba României, Ed. Istoria Artei, București, 2014












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu