Lucrarea editată de cercetător și istoric de artă dr. Oana Marinache reprezintă rezultatul investigării unor arhive publice și private, punând în valoare documente personale, corespondență, fotografii, planuri și schițe care au aparținut arhitectului Paul Smărăndescu (1881-1945).
După mai bine de 10 ani de cercetări ale arhivelor de arhitecți, considerăm că documentația disponibilă în cazul lui Smărăndescu reprezintă una dintre cele mai bine păstrate și complete, chiar dacă este răspândită astăzi între mai mulți administratori și colecționari. Ea poate contribui oricând la realizarea unor studii istorice ale unor monumente istorice, a unei analize a unor programe de arhitectură sau chiar a unor prezentări stilistice ale arhitecturii ante- și interbelice.
Design: Cristian Oprea
Ideea acestui catalog a apărut în ianuarie 2020 în urma digitizării unor colecții private inedite: cea a inginerului Dorin Mihalache și a arhitectului Mădălin Ghigeanu. Colecția Mihalache este formată dintr-un album cu planșe fotografice din timpul Expoziției Universale din 1900, colaje strânse de Smărăndescu din presă, cărți poștale, dar și din 3 mape cu desene de-ale sale. Aceste mape acoperă și perioada pregătirii sale pentru a intra la facultate, apoi perioada petrecută la Paris, prezentând schițe, proiecte de-ale sale sau primite cu dedicație de la colegii săi români și străini, dar și fotografii sau decupaje din revistele de specialitate, cu clădiri pariziene. În cazul desenelor, cea mai bine reprezentată perioadă o constituie anii războiului (1916-1918), petrecuți în Moldova, când vine în contact cu arhitectura vernaculară și pregătește o serie de schițe de biserici și case particulare. Colecția conține și câteva schițe pentru comenzi particulare dinainte și după Primul Război, cele mai multe rămase însă în faza de proiect. Alte două programe de arhitectură sunt bine ilustrate în mapele sale: pe de o parte, cel al pieselor de mobilier inspirate și reinterpretate după cel popular și, pe de altă parte, cel al monumentelor de arhitectură funerară, inclusiv cel al familiei sale, de la Bellu (1927). În completarea acestora, am prezentat și o serie de fotografii de epocă cu lucrările bucureștene ale lui Smărăndescu, din biblioteca arhitectului Mădălin Ghigeanu.
Catalogul prezintă o selecție din colecțiile publice ale Bibliotecii Naționale ale României, Muzeului Național de Artă, Uniunii Arhitecților din România, Arhivelor Naționale ale României, Arhivei Primăriei București și Galați. Adresăm mulțumiri acestor instituții pentru colaborarea în vederea scanării sau fotografierii documentelor.
Publicația a fost realizată în format A4, integral color, 144 pagini în cadrul proiectului cultural "Paul Smărăndescu 75" susținut de Ordinul Arhitecților din România din Timbrul de Arhitectură. Conceptul grafic îi aparține fotografului Cristian Oprea, parte din ilustrație fiind realizată în arhive de Oana Marinache, Rodica Stan și Daniela Langusi. Arborele genealogic a fost conceput de istoric Mihai-Alin Pavel.
Catalogul a fost distribuit gratuit instituțiilor partenere, facultăților de profil, bibliotecilor și muzeelor din București, Iași și Sinaia, precum și participanților la evenimentele Asociației Istoria Artei.
Asociația și Editura Istoria Artei a înscris acest proiect editorial la Bienala de Arhitectură, secția publicații de arhitectură din 2021.